Sunday, 20 March 2011

Just sayin'

before I've became too arrogant, too bossy, too stupid, too showing off, too proud, too contemptuous, too egoistic, too pompous, too smug, too vain, too conceited;

just slap me and wake me up from this pretentious dream.


NIKMAT ALLAH

Salams,

Teruskanlah bertaubat, beribadah, memuji Allah, ruku', sujud!



“Artinya : Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadah, memuji (Allah), as-Saaihun, yang ruku’, yang sujud.” [At-Taubah ; 112]

_________________________________________________________________

Nikmat Allah


Oleh Jinan Bastaki | Diterjemahkan oleh Aisyah Yuhanis

Siri Solat (Prayer Series in Malay) English Version

Bahagian I| Bahagian II | Bahagian III | Bahagian IV | Bahagian V | Bahagian VI| Bahagian VII | Bahagian VIII| Bahagian IX | Bahagian X | Bahagian XI | Bahagian XII | Bahagian XIII | Bahagian XIV| Bahagian XV|Bahagian XVI | Bahagian XVII | Bahagian XVIII | Bahagian XIX | Bahagian XX | Bahagian XXI | Bahagian XXII | Bahagian XXII | Bahagian XXIII | Bahagian XXIV | Bahagian XXV | Bahagian XXVI | Bahagian XXVII

2381103749_9b285f6b1d_o

Orang-orang yang telah Allah beri nikmat

Artikel yang lepas kita bercerita tentang sirat, iaitu jalan lurus yang mesti kita patuhi dalam hidup ini supaya kita akan dapat melintasi sirat di akhirat nanti. Dalam surah Al-Fatihah, kita telah menjelaskan jalan yang kita ingin lalui. Kita membaca:

صراط الذين أنعمت عليهم

“Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat…” (Qur’an,1:6)

Apabila kita membaca ayat ini, hati kita patut tersentuh kerana kita ingat orang-orang yang Allah s.w.t telah kurniakan nikmatNya – Rasulullah ﷺ, para sahabat, orang-orang yang benar dan sebagainya. Ayat ini memberikan kita kesenangan iaitu orang-orang yang mengikut jalan ini bersama Allah – dengannya, jangan merasa malu dengan iman anda berdepan dengan orang yang memandang rendah padanya; jangan merasa rendah diri jika hanya anda yang tidak minum arak atau apabila hijab (tudung) anda dipersoalkan. Banyak surah-surah di dalam al-Qur’an menceritakan kisah Rasulullah ﷺ, seolah-olah memberikan kesenangan kepada baginda semasa baginda dilanda kesusahan dalam menyampaikan utusan. Ayat ini juga bertujuan sama kepada kita – kita patut tahu selagi kita di jalan ini, Allah bersama kita.

Sambungan ayat ini memberitahu kita:

غير المغضوب عليهم ولا الضالين

“Bukannya jalan-jalan orang yang telah Engkau murkai dan mereka yang sesat.” (1:6-7)

Siapakah mereka yang menyebabkan kemurkaanNya ini? Ibn Kathir menyatakan ia merujuk kepada mereka yang mengetahu kebenaran tapi tidak mengikutnya. Dan mereka yang sesat adalah mereka yang melakukan perkara tanpa ilmu pengetahuan. Kita perlu berhati-hati dengan dua jalan ini supaya kita tidak terjerumus ke dalamnya, oleh itu tetaplah di jalan yang lurus, dengan menggabungkan kedua-dua ilmu dan amal.

Surah al-Fatihah juga mengajar kita cara berdoa yang betul – iaitu kita sepatutnya selalu bermula dengan memuji Allah, kemudiannya baru menyatakan permintaan kita.

Amin

Kita bercerita tentang “Amin” secara ringkas dalam artikel lalu, dan bagaimana kita patut menyebutnya dengan benar-benar meminta kepada Allah supaya memakbulkan doa dalam al-Fatihah. Tapi ada sesuatu yang lain berlaku apabila kita menyebutnya. Abu Hurairah r.a. mengaitkannya dengan sabda Rasulullah ﷺ:

إِذَا أَمَّنَ الْإِمَامُ فَأَمِّنُوا، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِينُهُ تَأْمِينَ الْمَلَائِكَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

“Apabila imam menyebut ‘Amin’ ikutilah dengan ‘Amin’, kerana sesiapa yang mengaminkannya bersama-sama para malaikat, segala dosa-dosanya yang lalu akan diampunkan.” (Bukhari, Muslim).

Kita sebut ‘Amin’ yang bermaksud ‘Ya Allah perkenankanlah’, dan para malaikat di syurga juga menyebut ‘Amin’. Jika dibacakan serentak, Allah akan mengampunkan dosa-dosa kita. Ini juga sebab mengapa kita patut menyebutnya dengan sepenuh hati – supaya Allah mengabulkan doa kita yang ikhlas itu dan supaya dosa-dosa kita diampunkan.

Qur’an

Setelah membaca al-Fatihah, kita kemudiannya membaca surah yang ringkas. Malangnya, kadang-kadang kita tidak ingat surah apa yang kita baca. Mereka yang mengalami kesukaran ini, patut ingat akan kata-kata Allah:

47:24

“Tidakkah mereka memerhatikan al-Qur’an? Bahkan ada kunci pada hati mereka?” (Qur’an, 47:24)

Perhatikan bagaimana Rasulullah ﷺ selalu bersolat. Aisyah r.a. menyatakan bahawa kadang-kadang Rasulullah ﷺ akan bersolat malam sehingga fajar dengan membaca hanya satu ayat. Muhammad bin Ka’b Al-Qardhi berkata: “Untuk membaca surah al-Zalzalah dari malam hingga ke pagi dan surah al-Qari’ah dan menghayati dan mengulangi mereka adalah lebih disukaiku daripada membaca keseluruhan Qur’an (tanpa menghayati).”

Seorang jiran Ibn Abbas r.a. menyatakan apabila dia bertahajjud, dia akan membaca satu ayat dan berhenti. Kemudiannya dia membaca ayat yang lain dan berhenti. Jirannya bertanya mengapa, dan dia menjawab supaya dia dapat menghayati setiap patah kata. Kita selalunya melebihkan kuantiti daripada kualiti. Sesetengah daripada kita mungkin membaca keseluruhan Qur’an, tapi jika ditanya apa pengajaran yang kita dapat, kita tidak akan mampu memberi walau satu contoh. Ibn Al-Qayyim menyatakan jika seseorang berhajat untuk mendapat manfaat daripada Qur’an, dia perlu pastikan hatinya hadir; dia perlu membaca atau dengar kepada perkataan-perkataan yang penting, supaya tahu Allah sedang memaksudkan dia.

Ayat-ayat ini sungguh hebat dengan firmanNya:

لو أنزلنا هذا القرآن على جبل لرأيته خاشعاً متصدعاً من خشية الله

“Kalau sekiranya kami turunkan Qur’an ini ke atas gunung, nescaya engkau lihat gunung itu tunduk dan terbelah kerana takut kepada Allah…” (Qur’an, 59:21)

Subhanallah, perhatikan pengajaran yang Allah berikan. Renunglah hikmah yang dibawa Qur’an yang kita baca setiap hari ini, tanpa menyedari bahawa setiap kata ditujukan kepada kita dan memberi panduan kepada kita. Walaupun ada antara kita yang tidak faham bahasa Arab, ramai yang telah menghafal dan membaca ayat-ayat dan surah-surah di dalam solat. Kita patut cuba membaca tafsir dan memahami makna-maknanya supaya hati kita lebih tersentuh apabila membacanya. Bukannya lama untuk membaca sedikit muka surat tafsir setiap minggu bagi surah yang telah kita tahu. Kita patut melakukannya bersama-sama dan mendapat berkat kerana melakukannya secara beramai-ramai.

Ibn al-Qayyim berkata kita patut menyelusuri antara rasa cinta, takut dan harap. Apabila kita membaca Qur’an untuk mendapatkan keberkatan daripada Allah, hati kita patut dipenuhi rasa cinta, menyedari yang ia adalah keberkatan dalam hidup kita. Apabila kita membaca cerita tentang orang-orang terdahulu dan hukuman mereka, kita patut merasa takut kerana kita mungkin menjadi seperti mereka. Apabila kita membaca kisah-kisah yang menceritakan keampunan Allah, kita patut berharap akan kasih sayangNya. Janganlah kita lupa bahawa solat itu bukanlah suatu monolog – ia adalah bicara mesra dengan Allah. Qur’an merupakan kata-kataNya kepada kita.

Moga Allah membantu kita dalam mengambil pengajaran daripada Qur’an dan menghadirkan hati dalam solat kita. Amin.

PETUNJUK MENERUSI AL-FATIHAH

Salams,

Teruskanlah membersihkan hati mu!

____________________________________________________________________

Petunjuk menerusi al-Fatihah


Oleh Jinan Bastaki | Diterjemahkan oleh Aisyah Yuhanis

Siri Solat (Prayer Series in Malay) English Version

Bahagian I| Bahagian II | Bahagian III | Bahagian IV | Bahagian V | Bahagian VI| Bahagian VII | Bahagian VIII| Bahagian IX | Bahagian X | Bahagian XI | Bahagian XII | Bahagian XIII | Bahagian XIV| Bahagian XV|Bahagian XVI | Bahagian XVII | Bahagian XVIII | Bahagian XIX | Bahagian XX | Bahagian XXI | Bahagian XXII | Bahagian XXII | Bahagian XXIII | Bahagian XXIV | Bahagian XXV | Bahagian XXVI | Bahagian XXVII

621861942_a47e4f3877_bReminders about al-Fatiha

Peringatan berkenaan al-Fatihah

Apabila kita mula membincangkan tentang surah al-Fatihah, kita nyatakan bagaimana dengan surah ini, kita sedang berbicara dengan Allah dan Allah menjawab setiap ayat yang kita baca. Surah ini mengesahkan sifat rububiah Allah (ketuhanan), namun ia juga membeitahu kita ketuhanan ini berdasarkan sifat penyayangnya, sebab itu kita membaca “Ar-Rahman Ar-Raheem” (yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang) selepas kita memuji Allah, Tuhan sekalian alam. Kasih sayangNya dinyatakan sebelum kita diberitahu bahawa Dia yang menguasai Hari Pembalasan, supaya kita tahu kasih sayangNya mendahului kemurkaanNya. Akhir sekali membicarakan tentang kunci untuk mendapatkan kasih saying ini, iaitu menyembahNya dengan penuh keikhlasan. Untuk menyembahNya, kita memerlukan pertolongan Dia, lantas kita berkata:

1:5
“Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan.” (Quran, 1:5)

Justeru, jika kita ingin meminta pertolongan, kita perlu meminta petunjuk.

Petunjuk

Kita sekarang telah memasuki alam doa:

1:6

1:7

“Tunjukkanlah kami jalan yang lurus, jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat, bukan jalan orang-orang yang telah Engkau murkai, dan bukan jalan orang-orang yang sesat.” (Qur’an, 1:6-7)

Ibn Taimiya menyatakan doa surah al-Fatihah adalah yang terhebat, terbijak dan doa yang paling bermanfaat. Jika Allah membimbing kita ke jalan yang lurus, Dia membantu kita untuk mematuhiNya.

Seseorang mungkin bertanya – mengapa perlu aku minta pentunjuk jika aku sudah terbimbing? ‘Aku solat, aku puasa, aku baca Qur’an – mestilah aku ini sudah diberi petunjuk!’ Pertamanya, puncak petunjuk adalah pada tahap Rasulullah ﷺ dan tiada siapa antara kita yang boleh mencapai tahap itu, ataupun tahap para sahabat r.a. Jadi kita meminta Allah untuk memberikan lagi petunjukNya. Keduanya, hidayahNya bergantung kepada kebergantungan kita kepadaNya dan kerendahan hati kita di depanNya, dan meminta Allah supaya terus membimbing kita adalah caranya. Bagaimana kita boleh katakana kita terbimbing sekiranya kita tidak meminta daripadaNya? Rasulullah ﷺ ada memberitahu kita:

من لم ‏يسأل الله يغضب عليه

“Sesiapa yang tidak meminta dengan Allah, Allah murka padanya.” (Ibn Majah)

Ibn Al-Qayyim menyatakan jalan lurus yang kita minta termasuk pengetahuan dan tindakan, luaran dan dalaman sekaligus. Seorang hamba mungkin tidak tahu semua butiran, dari segi apa yang perlu dipatuhi, apa yang perlu dielakkan, dan apa yang membuatkan Allah suka dan tidak suka. Dan apa yang hamba itu tidak tahu mungkin lebih daripada apa yang dia tahu. Jadi, apabila kita meminta petunjuk, kita juga meminta Allah menambahkan pengetahuan kita dalam perkara-perkara tersebut. Lagipun, dengan pengetahuan yang kita ada, kita mampu melakukan sesetengah perkara, dan ada perkara yang kita tidak mampu. Contohnya, kita tahu kita perlu menunaikan haji, namun sebahagian daripada kita masih tidak mampu. Jadi apabila kita meminta petunjuk, kita meminta Allah supaya menolong kita supaya mampu melakukan perkara yang kita tahu. Tambahan pula, dengan perkara-perkara yang kita tahu dan mampu lakukan, nafsu kita mungkin tidak akan memudahkan semua itu. Kita tahu kelebihan melakukan qiyamullail namun kita terlalu malas untuk bangkit melakukannya. Apabila kita meminta Allah untuk membimbing kita, kita meminta Dia supaya menguatkan jiwa kita ke arahnya.

Seperkara lagi – mungkin kita mempunyai pengetahuan, kemampuan, dan keinginan melakukan sesuatu kebaikan, tapi kita tidak ikhlas melakukannya. Mungkin niat kita bercampur-baur. Meminta petunjuk daripada Allah adalah meminta Dia supaya mengurniakan kita keikhlasan juga, kerana keikhlasan yang akan menetapkan kita di jalan yang lurus. Meminta Allah untuk membimbing kita di jalan ini juga bermaksud meminta denganNya untuk mengikut jejak Rasulullah ﷺ dan akhirnya, mempunyai keteguhan dalam melakukan semua ini supaya kita tidak goyah.

Siratul Mustaqim: Jalan Yang Lurus

Anas bin Malik r.a. meriwayatkan dia bertanya sekiranya Rasulullah ﷺ akan mensyafaatinya pada Hari Akhirat. “Aku akan mensyafaatimu,” jawab Rasulullah ﷺ

“Jadi di mana aku perlu mencarimu pada hari akhirat kelak?” tanya Anas r.a.

“Apabila kau perlukanku, pertamanya carilah aku di Sirat (titian),” jawab Rasulullah ﷺ

“Dan jika aku tidak menjumpaimu?” tanya Anas r.a.

“Maka carilah aku di Mizan (timbangan),” jawab Rasulullah ﷺ

“Di mana aku perlu mencarimu,” tanya Anas r.a., “jika engkau tiada juga di Mizan?”

“Maka carilah aku di Hawd (telaga). Aku tidak akan pergi dari ketiga-tiga tempat ini pada masa itu,” jawab Rasulullah ﷺ (Tirmidhi).

Maka tempat pertama untuk meminta syafaat daripada Rasulullah ﷺ adalah di sirat. Sirat itu sendiri merupakan titian yang merentangi neraka dan seseorang itu mesti melepasinya untuk ke syurga. Ia disifatkan sebagai titian halus – lebih halus daripada seurat rambut – dan juga licin. Jadi bagaimana kita akan melepasinya?

Manusia melepasinya mengikut amalan masing-masing: yang pertama antara mereka sepantas kilat, kemudian selaju angin, kemudian selaju burung, dan selaju orang yang berlari. Rasulullah ﷺ akan berada di laluan mengatakan “Tuhan, selamat! Selamat!” sebagaimana sesetengah amal mereka hanyalah sedikit. Sesetengah mereka akan merangkak. Pada kedua-dua arah terdapat cangkuk untuk mengambil sesiapa yang dikehendakiNya: sesetengah akan terselamat tapi cedera, yang lainnya tercampak ke neraka (Bukhari dan Muslim).

Ibn Al-Qayyim mengatakan dalam hidup ini, Allah telah memberi kita jalan yang lurus dan mengajak kita semua ke arahnya. Jadi sesiapa yang dibawa ke jalan yang lurus dalam hidup ini, akan melepasi jalan lurus di akhirat nanti, insyaAllah. Keadaan kita semasa di sirat, sama ada kita terbang atau merangkak, bergantung kepada amal kita semasa di dunia.

Adakah kita sedar kepetingan doa dalam setiap solat kita?

Amin!

Apabila kita menyebut “amin” (Tuhan perkenankanlah) sesudah selesai bacaan al-Fatihah, kita patut menyebutnya dengan sepenuh hati kita, kerana sesudah mengetahui maksud semua ini, kita patut khusyuk dan meminta dengan bersungguh supaya Allah mengabulkan doa hebat ini. Bagaimanapun jika kita lalai, doa ini tidak akan dikabulkan. Kenapa tidak? Rasulullah ﷺ bersabda?

ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة فإن الله لا يستجيب من قلب غافل لاه

“Berdoa kepada Allah dengan keyakinan supaya doamu akan dimakbulkan, dan ketahuilah Allah tidak akan memakbulkan doa yang datang daripada hati yang lalai, tidak khusyuk.” (Tirmidhi)

Ibn Al-Qayyim mengatakan apabila seseorang membaca al-Fatihah, dia perlu berhenti seketika pada setiap ayat untuk menanti jawapan daripada Allah. Ia telah dilaporkan daripada Ummu Salamah r.a. bahawa Rasulullah ﷺ melakukannya.

Semoga Allah membimbing kita ke jalan yang lurus dan mengizinkan kita untuk menghadirkan hati dalam solat kita. Amin.

HANYA ENGKAU YANG KAMI SEMBAH

Salams,

Teruskanlah berzikir!


_________________________________________________________________


Hanya Engkau Yang Kami Sembah


Oleh Jinan Bastaki | Diterjemahkan oleh Aisyah Yuhanis

Siri Solat (Prayer Series in Malay) English Version

Bahagian I| Bahagian II | Bahagian III | Bahagian IV | Bahagian V | Bahagian VI| Bahagian VII | Bahagian VIII| Bahagian IX | Bahagian X | Bahagian XI | Bahagian XII | Bahagian XIII | Bahagian XIV| Bahagian XV|Bahagian XVI | Bahagian XVII | Bahagian XVIII | Bahagian XIX | Bahagian XX | Bahagian XXI | Bahagian XXII | Bahagian XXII | Bahagian XXIII | Bahagian XXIV | Bahagian XXV | Bahagian XXVI | Bahagian XXVII

`ibadah

Matlamat Kita – Menyembah Allah

Ibn Taimiyah menyatakan Allah s.w.t. mendedahkan 104 buku kesyurgaan. Kesemua maksud buku-buku ini ditemui dalam Qur’an dan kesemua maksud Qur’an dapat ditemui dalam surah al-Fatihah. Yang utamanya, kesemua surah al-Fatihah dapat ditemui dalam ayat berikut:

1:5

“Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan” (Qur’an 1:5).

Setelah menyedari keagungan dan kasih sayang Allah, dan menyedari bahawa kita akan kembali kepadaNya, dalam ayat ini fokus kita adalah kepada tujuan kita di dunia ini – menyembah Allah dan meminta pertolonganNya.

Engkau Yang Kami Sembah – Keikhlasan

Salah satu cara hati beribadat ialah dengan melakukan seikhlasnya kerana Allah. Rasulullah ﷺ bersabda,

قال الله تبارك وتعالى أنا أغنى الشركاء عن الشرك من عمل عملا أشرك فيه معي غيري تركته وشركه

“Allah Maha Besar telah mengatakan ‘Jika seseorang melakukan sesuatu yang menyekutukanKu, aku akan meninggalkan dia dengan apa disekutukannya pada Allah’” (Muslim)

Apabila kita menyebut “Hanya Engkau yang kami sembah,” kita sebenarnya mengisytiharkan keikhlasan kita dan mengingatkan diri kita tentangnya. Jadi tanya diri kita sendiri – apabila kita melakukan sesuatu kebaikan, adakah kita mengharap pujian daripada orang lain? Adakah kita kisah jika kita tidak dihiraukan? Ini bermakna kita tidak melakukannya ikhlas kerana Tuhan, atau kerana orang lain. Ibn Al-Qayyim menyatakan untuk merawatnya adalah dengan menyedari dan menanamkan bahawa pujian orang lain tidak akan member manfaat kepada kita, mahupun kutukan mereka tidak akan merugikan kita. Contohnya, jika orang fikir kita benar, tapi bagi Allah adalah sebaliknya, adakah ia memberi manfaat kepada kita? Atau jika seorang yang kaya disebut-sebut dan orang berkata “dia berhutang, bukannya kaya sangat sebenarnya,” adakah itu akan mengurangkan kekayaan kita?

Lagipun, kita perlu tahu jika orang lain tahu kebaikan yang kita lakukan sekadar untuk mendapat pujian, mereka akan mempunyai persepsi yang buruk kepada kita. Jadi bagaimana kita menyembunyikan niat kita daripada mereka kerana bimbang dengan persepsi mereka, tapi kita tidak hiraukan Dia yang mengetahui apa di dalam hati kita? Ini dipanggil riak.

Riak yang paling teruk disertai dengan penipuan, seperti seseorang yang mahu dipuji akan sesuatu yang tidak dilakukannya. Allah berfirman,

3:188

“Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu tidak mereka lakukan, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari seksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.” (Qur’an, 3:188)

Penawarnya? Selalu perhatikan niat kita dan betulkan, jika melakukan banyak perkara di khalayak ramai, kita perlu banyak lagi melakukannya secara bersendiri tanpa memberitahu sesiapa pun. Ini adalah intipati ayat ini, dan juga mengapa kita membacanya setiap hari,

1:5

“Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan” (Qur’an 1:5).

Riak tersembunyi

Malangnya, dalam kebanyakan masyarakat, kita dibesarkan dengan riak. Macam mana? Kita diajar, “jangan buat macam tu – nanti apa orang kata?” Atau kita diajar, “jangan buat macam tu – nak ke orang fikir kamu tak beradab?”, bukannya diajar kita tak patut melakukannya kerana Allah sedang memerhatikan. Jadi masalah terbesar kita adalah kita telah dibesarkan dengannya. Jika orang tidak melihat, kita boleh teruskan untuk melakukannya. Jadi kita lebih malu di depan orang daripada malu di depan Allah.

Riak tersembunyi ini menjadi semakin tertanam dalam diri kita, sehinggakan ada di antara kita masih mempunyainya semasa beribadah dan menitiskan air mata ketika sendirian. Macam mana? Dengan merasa bangga dengan dirinya kemudiannya dan berharap ada orang lain yang melihat. Atau kita membayangkan mati dalam terhormat, seperti ketika sedang sujud, tetapi kita terus membayangkan kata-kata pujian yang akan diperkatakan orang tentang kita, daripada kegembiraan menemui Allah dalam keadaan itu.

Dengan itu, kita patut sucikan hati kita dengan ayat ini dan berhati-hati dengan niat kita dan kepentingan ikhlas.

Mereka yang Lembut Hati

Surah ini dan ayat ini ada kesan yang sangat mendalam kepada orang yang benar-benar memahami maksudnya. Muzahim bin Zafar menceritakan tentang Sufyan Ath-Thawri, seorang tabi’i yang hebat (golongan selepas Rasulullah ﷺ) sedang mengimami solat Maghrib dan apabila dia sampai di ayat ini dia mula menangis sehinggakan dia tidak dapat meneruskan ayat seterusnya. Dia kemudiannya mengulangi surah itu dari mula.

Muhammad Al-Himsy pernah melihat Ibn Abi Al-Hawari, salah seorang salaf (Muslim terawal), solat Isyak di Kaabah. Apabila dia sampai di ayat ini, dia tidak dapat meneruskannya dan menangis semahunya. Jadi Al-Himsy meneruskan pusingannya di Kaabah, dan apabila dia tiba di tempat Al-Hawari semula, dia masih membaca ayat itu.

Adakah kita fikir orang-orang terdahulu sahaja yang merasakannya? Lihat ini:

Tahun tersebut adalah tahun pertama Sheikh Sa’ud Al-Shuraim mengimami solat terawih sepanjang Ramadhan. Biasanya, hari yang paling sesak adalah malam ke-27 (kerana ramai percaya itulah malam Qadar) dan malam ke-29 kerana ketika itulah bacaan Qur’an tamat. Namun, tahun tersebut mereka menamatkan bacaan Qur’an pada malam ke-27 – jadi lihatlah betapa ramainya orang yang mengingatkan kita tentang Hari Pembalasan. Mungkin kerana itulah sheikh merasa sangat terkesan ketika membacakan “Maliki yawmid deen” (yang menguasai Hari Pembalasan).

Kepada Engkau Kami Meminta Pertolongan – Kerendahan Diri

Kunci untuk membuatkan solat kita amat terkesan ialah keikhlasan; dan kita tidak akan mampu untuk menjadi betul-betul ikhlas melainkan meminta pertolongan Allah. Atas sebab ini Allah menyambung ayat “kepada Engkau kami sembah” dengan “dan kepada Engkau kami memohon pertolongan.” Allah telah menyatakan dalam sebuah hadis qudsi:

كلكم ضال الا من هديته فاستهدوني اهدكم

“Kesemua kamu sesat melainkan yang telah Aku beri petunjuk, jadi mohonlah petunjuk daripadaKu dan aku akan memberikannya.” (Ahmad, Tirmidhi)

Dan inilah sebab mengapa Allah menyambung ayat itu dengan,

1:6

“Tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus.” (Qur’an, 1:6)

Subhan’Allah, betapa Allah telah menyusun kata-kataNya dengan sempurna!

Ibn Al-Qayyim mengatakan dia ada mendengar Ibn Taimiyah menyebut iyyaka na’budu mengelakkan riak, and iyyaka nasta’een mengelakkan keangkuhan. Apabila kita menyebut, “kepada Engkau kami memohon pertolongan” kita maklum bahawa kita tidak mempunyai kuasa untuk melakukan sendiri dan memerlukan pertolongan Allah dalam segala tindakan. Kita selalu mendengar seseorang yang terlalu angkuh untuk meminta, dia merasa dirinya terlalu hebat atau dia boleh melakukan segalanya sendiri. Sebaliknya kita mengaku kelemahan kita lantas kita meminta pada Allah – Yang Maha Sempurna.

Semoga Allah s.w.t. membimbing kita dalam beribadah kepadanya dengan ikhlas dan rendah diri.

YANG MENGUASAI HARI PEMBALASAN

Salams,

Janganlah tolong menolong dalam berbuat dosa dan perbuatan khianat!

Allah berfirman :

“Artinya : Dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran…”[Al-Maidah : 2].


___________________________________________________________________


Yang Menguasai Hari Pembalasan


Oleh Jinan Bastaki | Diterjemahkan oleh Aisyah Yuhanis

Siri Solat (Prayer Series in Malay) English Version

Bahagian I| Bahagian II | Bahagian III | Bahagian IV | Bahagian V | Bahagian VI| Bahagian VII | Bahagian VIII| Bahagian IX | Bahagian X | Bahagian XI | Bahagian XII | Bahagian XIII | Bahagian XIV| Bahagian XV |Bahagian XVI | Bahagian XVII | Bahagian XVIII | Bahagian XIX | Bahagian XX | Bahagian XXI | Bahagian XXII | Bahagian XXII | Bahagian XXIII | Bahagian XXIV | Bahagian XXV | Bahagian XXVI | Bahagian XXVII

The Sovereignplains

Yang Menguasai

Hari ini kita akan sambung membincangkan tentang maksud al-Fatihah, surah yang mesti dibaca dalam solat. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, tujuan kita supaya kita betul-betul khusyuk kepada Allah s.w.t. dalam solat dan menggerakkan hati kita dengan ayat-ayatNya. Ini memerlukan lebih daripada sekadar memahami apa yang dibaca, dan juga memerlukan refleksi terhadap setiap makna.

Kita telah bincang tentang Allah telah meletakkan ayat Ar-rahman Ar-Rahim sebelum memberitahu kita bahawa Dialah “yang menguasai hari pembalasan” – supaya kita tahu bahawa yang berkuasa pada hari tersebut adalah Tuhan yang Rahim. Walaupun tafsiran yang saya gunakan untuk “Maalik” adalah “Yang Menguasai”, dalam bahasa Arab, maksudnya sedikit berlainan bergantung kepada pembacaan. Bacaan yang popular berbunyi:

مالك يوم الدين

(Maaliki yawm al-deen)

Tapi mengikut satu lagi bacaan, ia dibaca dengan:

ملك يوم الدين

(Maliki yawm al-deen)

Kedua-duanya adalah cara yang betul untuk membacanya, dan kedua-duanya daripada nama Allah; namun ada sedikit perbezaan antara Maalik dengan Malik. Maalik bermaksud pemilik, sementara Malik bermaksud anda mempunyai kuasa ke atas sesuatu dan boleh berbuat mengikut kehendak anda. Seseorang boleh menjadi maalik dan bukannya malik, atau sebaliknya; contohnya, seorang Presiden berkuasa ke atas sebuah negara dan ada kuasa untuk bertindak dengan hasil negara itu, tetapi selepas 4 atau 8 tahun dia tidak memegang jawatan itu lagi. Dia malik, tapi bukan maalik kerana dia tidak mempunyai kedudukan yang kekal untuk memegang kuasa jawatan itu. Atau sebaliknya, anda mempunyai seorang raja atau permaisuri, yang memerintah sesuatu negara yang diwarisinya dari satu generasi ke satu generasi, tetapi di United Kingdom contohnya, mereka tidak ada kuasa untuk bertindak atau membuat keputusan (kuasa bertindak pada Perdana Menteri). Jadi raja ini dikira sebagai maalik, bukan seorang malik dalam maksud sebenarnya.

Allah (swt) kedua-dua Maalik dan Malik. Dia berkuasa penuh dan mempunyai kuasa ke atas hari pembalasan dan segala apa yang berlaku pada ketika itu.

Hari Pembalasan

Apabila kita membaca,

1:4

“Yang Menguasai hari pembalasan” (Qur’an 1:4).

Kita jarang memerhatikan kuasa perkataan-perkataan ini dan apa signifikannya. Hari Pembalasan adalah Hari Perhitungan, hari di mana kita semua akan kembali pada Tuhan untuk dihakimi tentang kehidupan kita di dunia. Mengapa Allah menekankan ini sedangkan Dia telah memberitahu kita dialah Tuhan dunia ini, yang termasuk Hari Perhitungan? Untuk mengingatkan kita tempat kembali akhirnya, dan menunjukkan kita semua yang dimiliki dan kuasa yang ada di dunia ini hanyalah sementara dan tiada yang tinggal melainkan kuasaNya ke atas semua perkara. Pada hari tersebut kita tidak mampu mengatakan sepatah kata pun melainkan dengan izinNya, seperti firman Allah:

78:38

“Pada hari yang berdiri ruh (Jibril) dan malaikat-malaikat berbaris-baris, mereka tiada bercakap-cakap, kecuali orang yang diizinkan oleh Rahman dan ia berkata dengan benar” (Qur’an 78:38).

Tiada siapa yang mampu memberikan syafaat melainkan Dia mengizinkannya:

مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ

“Tidak ada yang memberi syafaat di sisiNya, melainkan dengan izinNya” (Qur’an 2:255).

Kita juga perlu tahu bahawa Hari Perhitungan itu lebih dekat daripada yang kita fikirkan. Al-Qurtubi menyatakan bagi setiap orang yang mati, hari perhitungannya telah pun bermula. Tiada siapa yang boleh mengelaknya. Jika ada sesiapa yang boleh mengelakkan proses ini, tidak lain dan tidak bukan adalah Rasulullah ﷺ sendiri. Namun walaupun Rasulullah ﷺ sedang nazak, dia membasahkan mukanya dengan air dan berkata:

لا اله الا الله ان للموت سكرات

“Tiada yang layak disembah melainkan Allah; pastinya kematian ada azabnya” (Bukhari).

Senario hari tersebut

Kita semua tahu kemusnahan akan berlaku sempena hari tersebut. Allah memberitahu:

إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ

“Apabila matahari telah digulung (telah hilang cahayanya), dan apabila bintang-bintang telah bertebaran (berjatuhan), dan apabila gunung-gunung telah diperjalankan (pecah belah jadi abu), dan apabila unta-unta bunting telah ditinggalkan (tidak dipedulikan), dan apabila binatang-binatang liar telah dihimpunkan (mati), dan apabila lautan telah dipenuhkan (melimpah ruah)…” (Qur’an, 81:1-6).

Untuk memahami maksudnya, kita boleh menonton pelbagai video uang menunjukkan kemusnahan disebabkan oleh rebut, gempa bumi, dan gunung berapi. Ini semua hanya perkara kecil jika dibandingkan dengan apa yang akan berlaku pada hari tersebut.

Kita akan bangkit dari kubur, dan mereka yang tidak percaya akan berkata,

36:52

“Mereka berkata: Aduhai celakalah kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami (kubur)? (dan dijawab), Inilah yang dijanjikan oleh Rahman dan teranglah kebenaran Rasul-rasul” (Qur’an, 36:52).

Pada hari tersebut matahari akan berada dekat, dan semua akan berpeluh sehinggakan sesetengah orang akan berpeluh sehingga ke dagunya. Orang-orang yang selamat hanyalah 7 golongan yang Allah telah janjikan syafaatNya. Semua orang dalam ketakutan sehinggalah

89:22

“Dan datang (perintah) Tuhanmu, dan malaikat berbaris-baris” (Qur’an, 89:22).

Dan cahaya Allah akan menerangi langit,

20:108

“Pada hari itu mereka mengikut (seruan) penyeru, tiada yang bengkok. Senyap sunyilah segala suara kerana takut kepada yang Maha Penyayang, sehingga tiada engkau dengar, kecuali suara halus (bunyi tapak kaki) (Qur’an 20:108).

Siapa yang akan selamat pada hari tersebut?

Jawapannya terdapat dalam surah al-Fatihah, dalam ayat berikut:

1:5

“Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan” (Qur’an 1:5).

Buktinya?

7:59

“Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia berkata: Hai kaumku sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Sesungguhnya aku takut, jika kamu (ditimpa) azab pada hari yang besar” (Qur’an 7:59).

Lantas menyembah Allah, yang menguasai hari pembalasan, akan menyelamatkan kita daripada seksaan pada hari tersebut, insyaAllah. Apabila kita membaca ayat-ayat ini, kita patut ingat bagaimana Allah iaitu Maalik dan Malik, bahawa kita akan kembali kepadaNya, dan tiada siapa yang dapat menyelamatkan kita pada hari tersebut kecuali Dia.

Semoga Allah memberikan kita kekhusyukan dalam solat kita. Amin