Saturday, 10 December 2011

KISAH HAJI: SURAT PERCINTAAN DAN KEAMANAN

Salams,

Bismillah hirRahman nirRahiim,

Allahumma Solli A'la Saidina Muhamad, wa'ala A'ali Saidina Muhamad.

Sahabat-sahabat yang dimuliakan, semoga Allah swt memuliakan anda di pagi Ahad ini. Ahad sudah, serasa baru sahaja saya membuat ziarah wida', dan lansungnya terbang pulang. Allahim.

Meneruskan penceritaan saya, semoga usaha dan amal ini diberkati dan diganjari, semoga kita dijauhkan sifat-sifat munafik dan riak', semoga kalian dapat mengambil manafaat diatas cerita dibawah.

Sebelum kami sampai ke hotel kami di Makkah, kami diberi sekotak hadiah (tapi kami dapat dua kotak seorang), yang berisikan pastries, air mineral dan air kotak. Ia adalah hadiah dari Ministry of Hajj, tidak silap saya. Di luar kotak itu tertulis: Surat Percintaan dan Keamanan. Tergelak-gelak kami, kerana bahasa omputihnya - The Message of Love and Peace!

Kami jua mendapat gelang getah dan kad maktab yang harus kami pakai sepanjang keberadaan kami disini. Gelang getah berwarna biru itu tertulis segala informasi yang diperlukan sekiranya kami tersesat atau hilang. Maktab kami adalah Maktab 99, dibawah kumpulan South East Asia Pilgrims. Saya malas betul mahu memakainya. Ini kerana Tabung Haji Travel (THT) telah memberikan saya seutas gelang besi yang sehingga kini saya pakai, bertuliskan nama penuh saya dan IC no di baliknya. Di luarnya, tertulis Malaysia dan nombor telefon. Owh, saya sangat suka gelang ini, saudara-saudara sekalian, terasa macam masuk askar gitu. Dari kecil lagi saya mahu pengenalan diri seperti ini, mudahlah mayat saya dikenali orang, insyaAllah.

Sesampainya kami hotel, kami diarahkan solat dan makan, dan kemudiannya selepas maghrib/isya' akan dibawa ke Masjidil Haram untuk tawaf Qudum. Tapinya, ya, takdirnya, selepas solat Asar sahaja saya sudah melelapkan mata, hingga kami terlepas untuk membuat tawaf Qudum bersama-sama kumpulan kami- KT 73. Aduhai mata yang jarang sekali mendengar arahan, kasihan dia.

Makanya, kami ke MasjidilHaram dalam lebih kurang 3 pagi. Hotel kami dekat sahaja, 450 meter dari masjid, alhamdulillah. Dan sepanjang perjalanan, air mata tumpah kerana membaca talbiah.

Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, ya Allah.

Siapa yang berani untuk mengengkari panggilan-Nya ini?

Sewaktu pertama kali menjejakkan kaki ke masjid, tangan saya seram sejuk, pelbagai cerita negative mengenai ketidakdapatan melihat Ka'abah berlegar di fikiran.

Tapi syukur, saya dapat melihat Baitul Allah Haram ini, aduhai Ka'abah yang mulia, kami datang membawa pelbagai dosa dan harapan!

Seusai solat tahayatul masjid dan solat-solat sunat yang lain, kami bercadang mahu buat tawaf Qudum, tapi dihalang oleh askar yang bertugas. Amboi. Katanya, ada lagi satu jam mahu Subuh, takut kami tidak mampu menghabiskan tawaf dalam masa itu.

Ah, kalian yang mengenali saya pasti tahu saya ini berani. Tidak saya endahkan larangan askar itu, dan memasuki lingkaran tawaf, tetapi itupun setelah askar itu pergi. Hehehe. Dan sepanjang tawaf Qudum itu, air mata terlalu murah, pertamanya terlalu bersyukur kerana menerima panggilan-Nya. Keduanya, terlalu bersyukur dengan Kemurahan-Nya. Dan ketiganya, terasa terlalu kerdil dengan Keagungan-Nya. Dan pastinya kenangan bersama Abah dan Mak sentiasa dihati.

Selamat datang, Nur, selamat datang ke rumah-Ku.

Oh Tuhanku. Terasa pecah dada ini.

Dan pabila telah selesai tawaf Qudum itu, kami mencari-cari tempat untuk solat sunat tawaf. Dek disebabkan orang ramai sudah mula membanjiri kawasan masjid, pencarian kami mengambil masa yang agak lama. Dan askar-askar menghalang kami dari menunaikan solat disetengah-setengah kawasan. Pada masa itu kami tidak tahu bahawa terdapat kawasan berbeza untuk lelaki dan perempuan.

Hentam je lah Kak, saya ujarkan pada Kak As. Kita cuba solat disini, tunjuk Kak As pada satu tempat.

Walaupun seorang askar memarahi kami, tapi disebabkan kami sedang solat, beliau tidak boleh membuat apa-apa. Dan semakin ramai yang membuat saf sebaris kami. Akhirnya, kami dibiarkan dengan aman untuk solat, alhamdulillah!

Dan kalian tahu? Kami solat directly nampak Ka'abah. Allahim.

Ditengah jutaan manusia, alhamdulillah kami dapat tempat, walaupun sedikit berasak, dan diberi rezeki melihat Ka'abah. Dan kalian pasti tahu, melihat Ka'abah sahaja sudah mendapat 20 rahmat Allah? Sang Maha Pemurah, Engkau terlalu pemurah untuk hamba-hamba-Mu yang penuh dosa ini.


Ah, sampai disini dahulu, ya? Mahu jumpa Dia.


Salam sayang.





































6 comments:

Anonymous said...

Wonderful experience. doakan i'll be invited as His guest also.

btw, I sent you an email. :)

-sas-

Phantom blogger said...

:D
kotak itu buat saya rasa terharu bila terfikirkan orang yang takde budget dapat kotak tu mesti depa rasa happy dan bersyukur, kotak yg saya dapat ada susu+kurma+roti manis, simple.. dan masa tu kalo tak lalu nak makan terasa berdosa.. maklumla.. kita terlalu banyak nikmat.. adeeehhh

As said...

Debar sebak di dada
Gerun wujud di hati
Serius tak mampu ku nafi
Aku cuak Ya Rabbi
Hamba hina penuh debuan dosa
Melilit tiap inci deria
Namun satu yang daku pasti
KasihMu mengatasi sebuah kemurkaan
Walau amalan hanya jari sejengkal
Walau iman senipis kulit bawang

Aku pergi hanya keranaMu ya Allah
Semata-mata keranaMu
Semata-mata keranaMu
Semata-mata keranaMu Allah
Tetapkanlah niat hambaMu
Jauhkanlah riak dari hatiku
Mengharap hanya redhaMu
Memohon selaut pengampunan
Moganya disucikan jiwa keseluruhan

___

Seriyes cuak. And how about you?

Nur said...

Dear SAS,

Yes, received your e-mail, and already visited your blog. Cool blog...:)

I'll pray that you will be summoned by Him as soon as possible, insyaAllah.

Please take care!

Nur said...

Huda,

:)

Sebelum itu saya terlupa, semasa menaiki bas ke Mekkah dari Jeddah, kami diberi nasi dan ayam goreng (1/4), kira peha lah, masyaALlah, memang besar, tapi saya terdaya sahaja menghabiskan!

Saya jua ingat2 lupa, entah2 dalam kotak itu jua mungkin ada kurma?

:)

Kita memang terlalu banyak nikmat yang tidak terhitung, alhamdulillah.

Keep on writing!

Nur said...

As,

The same goes here. I think, every single of pilgrim has his/her hopes and fears for Allah swt.