Saturday, 17 December 2011

KISAH HAJI: KORBAN, TAWAF DAN MAQAM IBRAHIM

Salams,

Bismillah hirRahman nirRahiim,

Allahumma Solli 'Ala Saidina Muhamad, Wa'ala 'Aali Saidina Muhamad.

Sahabat-sahabat yang dimuliakan,

Yang dilindungi Allah Hafidz,

Yang dicintai Allah Al-Waduud.

Yang sentiasa memerangi seteru; diluar dan di dalam.


1
Untuk korban, saya sudah menyiapkan dananya. Mahu berkorban unta niatnya, kerana selama ini saya jarang bangat mengambil tahu mengenai korban, hanya menyerahkan duit pada Abah. Memang hidup saya terlalu mudah dahulu. Kali ini, saya mahu berkorban, pada mulanya mahu menyerahkan duit kepada seorang ustaz di Malaysia untuk diselesaikan urusan korban unta ini. Seingat saya, untuk korban unta RM500. Tetapi, rakan-rakan saya seakan tidak yakin dengan urusan ini, lantasnya mahu menyerahkan urusan korban kepada Tabung Haji Travel di Makkah. Sayangnya, di Makkah amat sukar mahu mencari 7 orang yang mahu berkongsi bahagian untuk korban unta. Lantasnya saya berkorban kibas, yang berharga SR350. Aduhai, sedihnya. Tetapi, Petugas haji menenangkan hati saya:

Kibasnya jua gemuk-gemuk mahu mengangkut kalian nanti di akhirat kelak.

Tergelak besar saya mendengarnya. Harapnya kibas itu cukup gemuk mahu mengangkut saya ini.

Menyentuh mengenai korban, saya ingin membuat seruan, berbuatlah korban setiap tahun, sahabat-sahabat sekalian! Rancanglah perbelanjaan anda supaya setiap tahun anda mampu berkorban, kerana ini adalah sunnah Nabi Ibrahim, Bapa kita. Persembahkanlah korban yang terbaik untuk-Nya, hanya untuk-Nya. Terlebih lagi dengan hadis dibawah, pertekadkan niat kalian untuk berkorban!

Diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Al-Hakim yang bermaksud:

“Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai Allah daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih.”



2
Terdapat banyak keajaiban yang berlaku semasa tawaf.

Satu maghrib, saya menunaikan tawaf sunat. Ramainya orang ya ampun. Tiba di pusingan kedua, saya merasa seorang perempuan memegang pinggang saya. Saya tidak bisa melihat siapa, tetapi tidak silap saya, beliau memakai purdah, yang nampak cuma matanya. Satu soalan, boleh kah perempuan menutup muka ketika menunaikan tawaf sunat? Setahu saya, perempuan yang di dalam ihram tidak dibenarkan memakai purdah. Kami seperti tangga manusia, suami/ayahnya memegang beliau, dan beliau memegang pinggang saya. Inilah kali pertama saya dipegang sedemikian rupa, selalunya ramai sahaja memegang bahu saya sebagai pautan, tapi tidak pinggang. Dan mereka mengikut saya hingga saya menyelesaikan tawaf saya! Pada mulanya saya ingin menepis tangan beliau, ya, sungguh tidak selesa. Tetapi, saya takut pula ia adalah malaikat, yang dihantar untuk menguji kesabaran dan keikhlasan saya. Ah, biarkan sahaja. Pada pusingan ke 7, saya menunjukkan 7 jari saya dan berkata: Kholas. Sang perempuan cuma menganggukkan kepala dan meneruskan tawaf. Ah, lagi gerun saya, tidak sepatah kata dilontarkannya.

Allah.

Di hari yang lain, sedang saya sibuk menunaikan tawaf sambil berzikir menggunakan tasbih, seorang pakcik tua memegang tasbih saya sambil mengusap-usapnya. Sempat jua dia mencuba tasbih saya sambil berzikir. Saya memandangnya sekilas, merasa pelik sungguh. Beliau tinggi sekali dan jua tempang, melihat pada cara pemakaiaannya, beliau mungkin dari Afganistan. Terdetik di hati saya, baik jua saya beri tasbih ini padanya. Tetapi, hati kecil saya berkata, ini tasbih tinggalan Abah. Inilah tasbih yang selalu kami rebut-rebutkan. Dimasa Abah saya mahu berzikir, dimasa itu jua lah saya mahu berzikir. Ya, lempang sahaja saya ini.

Selepas tawaf, saya ke maqam Ibrahim untuk menunaikan solat sunat tawaf. Tidak saya ingat sudahkan saya masukkan tasbih itu ke dalam beg sejadah saya. Tetapi, ketika mahu menunaikan umrah, baru saya sedari bahawa tasbih itu sudah hilang.

Saya menangis semahu-mahunya. Boleh kah saya menangis kerana kehilangan tasbih? Cengeng sungguh saya. Saya sangat menyayangi tasbih itu. Ia warisan Abah. Tetapi rakan-rakan saya menyabarkan saya, dan kami membuat kesimpulan, mungkin jua Allah swt telah 'menghadiah'kan tasbih itu kepada lelaki tempang tersebut.

Allah.

Hari Jumaat ketika mahu menunaikan umrah yang diniatkan untuk Abah, kami bertawaf seusai Subuh. Dan saya melihat warna-warna langit yang berubah dari hitam pekat kepada biru muda. Inilah kali pertama saya melihat langit ungu diwaktu pagi. Cantik sungguh, sahabat-sahabat sekalian! Seperti kanvas lukisan sahaja layaknya. Dan saya melihat burung-burung kecil berwarna hitam bertawaf secara berkumpulan sambil mencicip-cicip. Berzikir mengikut caranya. Bergemuruh memuji-Nya. Selama saya bertawaf disini, tidak pernah saya menyaksikan kejadian ajaib ini.

Allah.

Dihari lain pula, semasa kami bertawaf, saya melihat seorang lelaki dari India membaca quran tanpa Quran. Hafiz mungkin. Lembut suaranya, indah bacaannya. Setiap kali pusingan, pasti kami akan menemui beliau. Secara peribadinya, saya begitu cemburu dengannya. Membaca kalimah-kalimah-Nya sambil menunaikan tawaf, alangkah berganda-gandanya pahala yang didapatinya, sedangkan kami ini cuma mampu berdoa dan berzikir. Ramai jua jemaah haji yang bertawaf sambil memegang al-Quran dan membacanya, tetapi saya tidak pernah berperasaan sebegini terhadap mereka. Salah satu doa saya yang dipanjatkan kepada-Nya secara berulang-ulang adalah supaya saya dimasukkan ke dalam golongan ahli al-Quran. Berakhlak seperti al-Quran. Berpaksikan al-Quran. Doakan supaya doa saya ini makbul, tuan-tuan sekalian. Tidak dihijab dan dihumbankan.

Rakan-rakan saya pernah menemui kejadian-kejadian pelik semasa tawaf. Seperti menjumpai najis manusia di dataran Ka'abah, masyaAllah. Alhamdulillah pekerja-pekerja masjid dengan pantas membersihkannya, alhamdulillah. Mereka ini, pasti gudang-gudang pahala mereka melebihi gudang-gudang harta Firaun dan Qorun. Sebelum pekerja-pekerja ini sampai, terdapat jemaah haji dari Turkey atau Iran, yang bertindak mengelilingi kawasan najis tersebut dan membuat bulatan, supaya jemaah haji lain tidak memijak najis ini. SubhanAllah. Mulia sungguh hati mereka, semoga mereka mendapat haji mabrur, ameeen.

Mereka jua pernah menemui najis di Hijir Ismail, masyaAllah. Sekali lagi pekerja-pekerja masjid yang berdedikasi itu begitu efficient sekali dalam membersihkan najis itu. Mereka jua pernah menemui darah berketul-ketul semasa tawaf, masyaAllah. Kasihan jua pada jemaah haji yang terbuang air besar dan yang luka semasa di kawasan ka'abah. Moga sekarang mereka diberikan kesihatan yang sempurna - lahir dan batin.

Dan yang paling ajaib sekali, saya diberi rezeki memegang maqam Ibrahim berkali-kali semasa tawaf sunat dan tawaf umrah. Tidak saya sangka akan diberi rezeki yang sangat besar ini. Mudah sungguh kali ini untuk memegang dan mengusap maqam Ibrahim ini. Kami jarang berniat mahu memegangnya, tiba-tiba, ya, dengan sekelip mata, kami sudah berada di hadapan maqam Ibrahim. Tempat berkah itu. Mention by Him in the al-Quran. Dengan kemuliaannya, dengan berkatnya, berilah kami haji mabrur, ya Allah. Walaupun begitu ramai orang bertolak-tolakkan, berasak-asak, berebut-rebut mahu memeluk, mencium dan memegang maqam Ibrahim, kami tidak perlu berjuang untuk memegangnya.

SubhanAllah. Allah Allah Allah.



3
Akhir sekali, saya ingin meninggalkan anda dengan quotations dibawah, semoga ia dapat membuka minda anda, dan semoga anda mendapat sesuatu di dalam tulisan saya kali ini. InsyaAllah, umur panjang saya akan menulis kembali. In the meantime, please take care, as I care. Allah Hafids.

Bahawa Dia tak pernah menyia-nyiakan iman dan amal kita. Lalu biarkan keajaiban itu datang dari jalan yang tak kita sangka atas kehendak-Nya yang Maha Kuasa. Dan biarkan keajaiban itu menenangkan hati ini dari arah manapun Dia kehendaki - Salim A. Fillah.

Sempatkah orang-orang ikhlas merasa tertindas? -http://castanea.tumblr.com/page/12

Tidak payah bersentuhan tangan, kerana mereka sudah bersentuhan hati. Tidak payah berbalas kerlingan mata, kerana mereka sudah pun berbalas-balas doa - Ustaz Pahrol Mohd Juoi





Must dash!
Love, as always.

Nur


















4 comments:

As said...

Kali ni speechless.

Dari Allah segalanya. :)

Phantom blogger said...

Kalau ada rezeki mari kita berkongsi berkorban unta nak? tak terfikir pula saya... :D.. Typically mesti nak sheep je kan..

Saya tak ingat kat mana baca yang korban yang kita lakukan akan menjadi tunggangan kita di padang mahsyar insha'Allah.. ada info pasal ni?

Nur said...

As,

Kan kan kan. Dari Allah segala2 nya!

Nur said...

HUDA

Salam rindu. Ah, rindunya kat awak. Still in London? Couldn't get access to you blog due to the limited time and access. I can't believe it that I'm already in the working world.

How's your writing process? I hope, I pray, that it will be ease by the Al-Mighty Allah.

Jommmmmmmmmmmmmmmmmmmm korban unta. My niat sejak dulu. :)

I haven't google yet, but if i'm not mistaken, ia memang akan jadi tunggangan kita later, insyaAllah. Alangkah indahnya Islam. Korbankan sesuatu, dan akan mendapat balasan yang berlipat ganda, insyaAllah!