Tuesday, 6 September 2011

MANIS



Salams,

Bismillah hir-Rahman nir-Rahiim.

Allahuma Solli 'Ala Saidina Muhamad, wa'ala 'Ali Saidina Muhamad.


Sudah lama ku ingin menulis tentang ini. Terlebih dahulu, manis benar komentar untuk post yang terdahulu, jazakAllah hulkhair khatira. Sesungguhnya bukankah Allah itu salah satu sifat-Nya adalah Al-Jabbar? SubhanAllah. Menerima ziarah dan kata-kata semangat dari alim ulama sesungguhnya salah satu nikmat Tuhan yang sangat indah.

"Kak, are you still in love?", tanyaku padanya.

Dia, yang sangat ku pasti hatinya. Entah kenapa aku sangat cepat menangkap riak hatinya. Walaupun kami beribu-ribu batu dipisahkan oleh lautan Hindi, aku akan dapat meneka keadaan hatinya, waima dari satu tulisan blog. Marah, gembira, sedih, dan cinta, semuanya berjaya ku teka. Dan dia, dia akan sepastinya tergelak terkekeh-kekeh menafikan segalanya. Dapat ku bayangkan wajahnya yang akan merah padam pabila di usik. Aku sangat gemar mengusiknya, salah satu hobiku. "Ringing tone" telefon bimbitnya nya adalah Anuar Zain - Sedetik Lebih, yang membuatkan aku jua menyukai lagu tersebut, sedangkan aku ini peminat tegar lagu-lagu bahasa negara penjajah kita.

Masih ingatkah kalian akan tulisan ku mengenai cinta terhadap pejuang agama itu? Soalan yang dilontarkan oleh ku padanya. Dia yang menguraikan persoalan di minda ku dengan begitu baik sekali. Dan kali ini, ingin sekali aku bertanya padanya, bagaimana rasanya dicintai oleh pejuang agama itu?

Dia, yang sangat aku pasti, dicintai oleh pejuang agama itu. Walaupun berkali-kali dinafikan olehnya. Kadang-kadang aku merasa terlalu cemburu dengannya. Kemudiannya, aku kembali merenungnya - apa yang membuatkan pejuang agama itu mencintainya? Dan apa yang membuatkan kami - sahabat-sahabat baiknya- mencintainya jua?

Katanya, yang aku sudah ingat-ingat lupa, hanya roh yang berjiwa besar akan bersahabat dengan roh berjiwa besar. Dan dari hadis yang ku baca - "Roh-roh itu bagaikan bala tentera. Mana-mana askar yang berkenalan antara satu sama lain akan bersatu dan mana-mana yang tidak mengenali antara satu sama lain, akan pula berselisih." (HR Bukhari dan Muslim).

Dan membaca post ini - demi jiwaku yang berada di genggaman Tuhan Yang Maha Mulia itu - membuatkan hatiku berdetak. Membuatkan aku berfikir sejuta kali. Cinta itu harusnya mendekatkan kita kepada-Nya, bukan?

Jarang bukan, pabila kita ini menjumpai seseorang dan terus merasa kasih padanya? To love that person inexplicably. It is really strange. Maybe who we love is not really that person. Maybe what we really love is that person's reflection of Allah's beauty and kindness.

Mungkin kini aku mengerti kunci untuk dicintai oleh segenap makhluk di bumi dan dilangit. Roh ku perlu berjiwa besar.

Like you.
























4 comments:

ASaL said...

sweet.

versi lain, kawan sy yg extraordinary cara pemikirannya kata, lebih kurang sama dengan entri post ni, "mungkin kita sebenarnya bukan mencintai orang itu", sambungannya, "kita sebenarnya mencintai diri sendiri".

tanya saya macamana?

"kerana kita melihat refleksi diri sendiri dalam orang yang kita suka. Ada ciri-ciri dalam mereka yg mirip kita, atau ada ciri-ciri mereka yang luar biasa yang kita harap kita juga ada. tapi kita belum mampu ada. Hakikat sebenar, kita mencintai diri sendiri tapi yg dijelmakan dalam tubuh orang lain".

lama berfikir, saya rasa saya boleh setuju dengan pendapat dia.

what say you?

Phantom blogger said...

Soothing words, honoured to know you :D

Nur said...

ASaL,

Ah, kawan anda itu, ada-ada sahaja..:). Ingat-ingat saya, benar jua. Terutamanya kita mencintai mereka atas sifat-sifat mereka yang luarbiasa, yang sebenarnya kita berharap kita seperti itu.

Tapi, selain menjadikan kita bahagia, cinta jua seharusnya menjadikan kita sebagai manusia terbaik diantara generasi kita, bukan? To push us beyond limits, to inspire us to hope, and to instill faith - I think love plays a very great role in life!

Nur said...

Huda,

Is that meant for ASaL, or me? Hahaha, honoured to get to know you too!

Can't wait to see you tomorrow, insyaAllah. Will Arrive around 2225, insyaAllah. Please pray for me!