Thursday 19 April 2012

ORANG LONDON

Salams,

Bismillah hirRahman nirRahiim,

Allahumma Solli 'Ala Saidina Muhamad, Wa'aala 'Aalii Saidina Muhamad.



1
Saya terpegun. Baru saya tahu di London, ada kempen mahukan pihak US/UK/ISRAEL LAKNATULLAH berhenti daripada merancang menyerang IRAN/SYRIA.

Ya Allah. Saya baru tahu, padahal orang-orang London sudah lama tahu, siap berkempen lagi. Dimana kesedaran saya? Cetek sangat. Baca akhbar malas. Baca jurnal lagi malas. Padahal perintah pertama Allah adalah Iqra' - Bacalah. Kata kerja. Verb.

Ini satu perkembangan dunia yang sangat membimbangkan. Kawan saya kata, meh lah beli beras dan barang-barang seisi rumah. Saya jua bercadang mahu bercucuk tanam - seperti kawan saya yang seorang lagi.



2
I like this quote: I believe God is managing affairs and that He doesn't need any advice from me. With God in charge, I believe everything will work out for the best in the end. So what's there to worry about.

Saya bimbangkan banyak perkara, terutamanya rezeki saya.

Ada nama Allah swt - ArRazzaq. Pernah terbaca, rezeki yang tertulis untuk kita di Luh Mahfuz, akan tetap kita dapat, tetapi dengan kemuliaan Nama Allah yang ini, ia bermaksud bahawa kita sangat perlu berusaha untuk mendapatkannya.

Contoh - sudah tertulis saya akan melanjutkan pelajaran di luar negara, tetapi saya berusaha semaxima mungkin untuk melayakkan diri ke sana. Membuat proposal, mengambil IELTS, menjalani interview. Ah, tahun yang sangat pahit untuk dikenang, saya berusaha selama setahun, saudara saudari sekalian untuk terbang. Ya, memang sudah tertulis saya ke UK, padahal saya mahu sekali belajar di Texas, US (dekat sedikit dengan Nouman Ali Khan). Itulah, Ar-Razzaq.

Tetapi, ada nama indah yang lain untuk Allah swt - Al-Wahhab. The Bestower. Sang Pemberi Hadiah Terbaik Yang Paling Baik ( I do not know how to put it in Malay, forgive me). Dia memberi hadiah. Dan bukan calang-calang hadiah, hadiah itu adalah yang terbaik sekali untuk kita. Apa maksud hadiah? Hadiah itu bukannya kerana Dia mahukan sesuatu dari kita ( seumpama berbalas-balas hadiah gitu), tetapi itu sifatnya, The Constant Giver of the Gifts, out of love and mercy.

Dan pabila saya renungkan kembali seluruh hidup saya, ia adalah hadiah dari-Nya. Seluruh hidup saya. Datang dari keluarga yang baik, mempunyai ayah ibu yang sangat baik, berpelajaran sangat tinggi, mempunyai status yang, masyaAllah, sangat tinggi sekali di mata dunia (Ya Allah, tolongi aku dari sifat riak' dan syirik'), kawan-kawan yang superb, boleh melihat dengan jelas, alhamdulillah, tanpa perlukan kacamata, sudah menjelajah hampir separuh dunia, ah, kalau mahu di listkan, saya ini patut nya sujud sahaja selama hidup saya.

Itulah Dia, al-Wahhab.



3
I like this quote too - It happens without my permission, my heart clings to people who love Allah swt.

"Indeed, those who have believed and done righteous deeds - The Most Merciful will appoint them love" - 19:96

Tell me, who are here do not fall in love with someone? Either secretly, or openly? Love is a big word, full of wonderful things, and it could be a noun or a verb, depending on how you view it.

But - it's very easy to cling, to love, to want those hearts that are in love with The Loving (Al-Waddud) himself.

And when I remember you, and you, and you and you - I send the selawat to Rasulullah saw, as I am truly weak.










3 comments:

Hikari-san said...

I miss London
and
I miss U too

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

=_=

Anonymous said...

SIAPA HINA ISLAM?
ikutilah kisah penghinaan terhadap masjid dan ahli khariah kampung baru sedenak oleh pentadbir yang jahil dan zalim di www.karamsingwali.blogspot.com

Nur said...

Huda,

I'm sure that you miss London, I miss it too, a bit. And surelyyyyyyyy I miss u!

I'll see u around k