Tuesday 9 August 2011

QUICK NOTES?

Salams,

A quick note.


1
Tahu apa rasanya kalau ada orang buat solat hajat untuk anda? Berdoa untuk anda? Menyebut-nyebut nama anda didalam sujudnya? Rasa mahu menangis melihat betapa kasih sayang Allah swt melimpah ruah untuk kita, yang datang dari bentuk begitu, dalam bentuk yang paling ikhlas dan luhur dari jiwa yang bersih dan murni. JazakAllah hul khair.


2
Bulan Ramadhan, bulan yang mungkin paling cepat doa diangkat ke langit. Baru kelmarin terliur mendengar rakan-rakan menikmati laksa, taraaaaaaaa, tuan rumah memasak laksa yang sangat sedap. Malangnya, perut saya tidak mahu pedas-pedas. Manja.


3
Melihat pohon-pohon dibelakang masjid yang daunnya sudah bertukar menjadi merah. Ah, sudah mahu autumn kah? Musim luruh yang paling indah? Semasa musim semi kelmarin, saya melihat ranting-ranting yang dipenuhi dengan bunga sakura. Dan kini penuh dengan daun berwarna. Ajaib sekali. Adakah 'the circle of leaves' lives' di program sendiri oleh pohon-pohon itu? Kanak-kanak sendiri tahu bahawa tidak mungkin ada satu barang / permainan didunia ini tanpa penciptanya.


4
Dalam mentelaah pelbagai econometric tests and modelling, satu pelajaran yang menjadi pegangan saya - apabila otak tepu, bukan tidur menjadi ubat nya, cerita korea jauh sekali. Ah, pasti kalian tahu, segan pula menulis nya disini.


5
Bonda baru menelefon saya semasa mentelaah. Saya khabarkan bahawa saya tidak sempat men'top up' Lebara, maklumlah anaknya busy ya ampun. (Penipu, malas nak keluar). Bonda ketakutan selepa mendengar tentang 'riots' atau rusuhan di London yang sudah masuk 3 hari, dan kini merebak ke bandar-bandar lain seperti Leeds, Birms dan malas nak google. Bonda jangan risau, Durham ini insyaAllah selamat. Paling selamat kalau malas mau keluar.



Selamat berpuasa, menahan nafsu dan menegah segala yang boleh membawa ke arah dosa. Puasa adalah perjuangan, sebagaimana kalian tahu ada beberapa siri peperangan di zaman Rasulullah dan sahabat-sahabatnya yang berlaku di dalam bulan mulia ini. Dan hari raya, hari raya adalah hari merayakan kemenangan kita. Malu lah weh, kalau tak berperang dan tiba-tiba menyambut kemenangan? Tak paham aku nyah.



p/s: This isn't a quick note!!! Heck.






10 comments:

tepianmuara said...

'Musim luruh yang paling indah? Semasa musim semi kelmarin, saya melihat ranting-ranting yang dipenuhi dengan bunga sakura.'

Ya, di sini juga. sebatang pokok hadapan masjid. Sudah melihatnya melalui musim yang empat; berdaun lebat, gugur, berbunga manis. Terfikir pula, bagaimana kita dilihat...

Sini, malam-malam sudah mula berangin. Siang masih sahaja panas.

Alam tetap indah.

oh, terasa dengan perang itu. =)
( guna laptop hazen tempoh hari. 'malas' log out. hah )

Hikari-san said...

1. Pasti Allah sangat menyayangi anda! :)

2. Heboh kat msd malam tadi pasal ada student mesia kena attact.. ada kuar tv3 kot.. boleh tengok kat BBC http://www.bbc.co.uk/news/uk-14456065 . time tu dia nak g beli iftar..

Firdaus said...

arrhhh kat kl panas amat. bersungguh-sungguh menahan nafsu dari meneguk air paip. tu boleh dikira berperang tak? hehehe..

Enno said...

semoga kamu baik2 saja ya nur...
semoga durham aman2 saja.

take care :)

PS: bagi saya saja laksanya itu. saya mau hahaha

Nur said...

Haniff,

Awoh jangan lah terasa dengan 'preang' itu, kami disini jua berhempas pulas setiap ketika, dan selalu sahaja kalah.

Ah, saya mahu dilihat seperti musim bunga..hahaha...disini sudah mulai sejuk seperti autumn atau early winter.

Nur said...

Huda,

Dan saya sangat pasti yang Allah swt lebih menyayangi anda!

Ya, heboh satu dunia mengenai video itu. Itulah, kadang2 saya terfikir, sungguh beak polis di UK.

Nur said...

Apei,

Ape kah khabor exam awak?

Apa2 yang melibatkan perjuangan dengan rohani awak, kira perang lah..:)

Nur said...

Enno,

Enno! Saya suka tudung kamu! Ah, mau laksa kah? Saya ngga pasti laksa nya sama seperti disana. Tapi ya, kalau mahu, saya hantar kan...:)

Disini aman2 sahaja Enno, alhamdulillah...Durham ini kampung sahaja...moga-moga selamat sentiasa jua disana..

tepianmuara said...

jap, gambar tu,
Academia Bridge, Venice?

esok exam kak!
immunology.

wargh.

doakan ya. =)

Nur said...

Haniff,

:)

Always, Haniff, always. Do your very best, and the rest, 100% the rest, ask Allah swt to help you. Gambatteee!