Sunday 30 January 2011

CIKGU MALA

Bismillah hir-Rahman nir-Rahim,

Assalamualaikum,

Allahumma Solli A'la Saiyidna Muhamad, Waa'la aa'li Saiyidna Muhamad.

Menulis bertemankan matahari yang malu-malu mahu turun, ah, senja memang indah.



1
Cikgu Normala Sudirman, yang dikatakan kalah. Wakil calon PAS kawasan Tenang. Tidak perlu membuat analisa lebih-lebih untuk mengetahui mengapa kekalahan ini terjadi. Tepuk dada, tanya selera. Tapi nanti dihadapan Allah swt, tuan-tuan dan puan-puan sekalian, kalian ngga dapat menipu lagi.






2
Kalian, saya mahu bawakan satu berita gempar, yang kalau saya tidak belajar ekonomi ini, tidak akan ambil pusing lansung mengenai FDI ini. Rujuk gambar dibawah ya. Ya, kita hampir bankrupt, saudara-saudari sekalian. Kalau masalah outflow and reduced FDI ini berlaku lebih lama lagi pada masa hadapan, aduh, mungkin kita akan menjadi seperti Greece, dan Mesir. Mungkin. Kita sangat bergantung kepada external exports dan FDI untuk perkembangan ekonomi kita, dan kalaunya investors kita hilang keyakinan, maka, bagaimana mahu generate employments and growth? Kalau ikut islamic economy nya, banyak cara ya, tapinya kita ini ngga pernah ambil pusing tentang islamic economy, ya? (wah, to write about economic in Malay, or Manglish, is really hard!)






3
Saya sudah lupa betapa nikmatnya telur goreng. Ya, hari-hari makan sambal ikan bilis. Mudah. Saat-saat kritikal ini jangan ditanya diet kami. Tapinya, bagaimana pemakanan saudara-saudara kita di Mesir sana? Kasihan sekali. Penduduknya rata-rata hidup dengan US$ 2 sehari, tapinya GDP nya 4.9% pada 2009! Ngga masuk akal sekali negara ini. Kaya raya, tapi penduduknya secara purata sangat miskin.

Doakan, doakan mereka, sahabat-sahabatku, doakan semua umat Islam diseluruh dunia yang tertindas, yang berada dibawah cengkaman para pemerintah yang munafik, yang disekat segala hak-hak kemanusiaan. Doakan kami jua disini.





Allahu Akbar!

6 comments:

madziani said...

Salam akak. GDP ialah gross deficit product kah? apa maksudnya kak? saya tidak berapa faham.

kak, kalah menang itu adat bertanding. lebih2 bertanding di kawasan kuat bn. cuma kesal sedikit. bila masyarakat kita akan terbuka dengan isu2 nasional dan tidak hanya terperuk dengan isu-isu kampung sahaja. sesungguhnya, minda kita masih dunia kelas 3.

Nur said...

Salam Dik

Wah, rindu bangat sama kamu. Kuat ya Ani, segala2nya telah ditentukan Allah swt takdir kita ini. Akak sentiasa doakan Ani kuat, sangat kuat untuk menghadapi segala cabaran hidup ini.

GDP = Gross Domestic Product. Maknanya, segala barang2 yang di produce dalam negara, tidak kira kilang/kedai itu siapa punya, malaysians kah, atau foreigners...:)..so basically, mengikut logic ekonomi, kalau lagi tinggi GDP, lagik banyak orang yang di'employ'kan di dalam sesebuah negara, so income rakyat jua bertambah. Basically kalau lebih 3% itu sudah sangat bejaya negara itu, tambah lagik dalam keadaan globally weaker demands for exports.

Tanya lagi ya kalau ngga faham..

Ahhh, memang geram ..tapi takper..kalau benar kita kalah sebab bukan rasuah, undi hantu etc etc etc...terima dengan redha sahaja. Rakyat kita sangat tidak terdedah dik, cuma bebudak univ sahaja, itu pun mungkin segelintir,Allahim. Yang lain, busy facebook lah, tari menari lah , menyanyi lah, apa lah. Innalillah.

Semoga akak dan kamu, dan semuanya, tidak akan tergolong di dalam golongan ini. InsyaAllah.Doakan kami disini ya.

Annabuadiary said...

negara kelima mencatatkan pengeluaran wang keluar yang tidak telus ..sedih dengan keadaan di tenang ..sehari di sana generasi saluran satu masih di takuk lama ..adakah kita menunggu sperti di mesir?

Hikari-san said...

1-Banjir2 pun orang masih dapat pegi mengundi.. :)

2- Err.. get people/companies invest domestically..XD

-keadaan darurat banyak pihak ambil kesempatan ...

Nur said...

Damia,

Ah, negara kita kah itu? Dimana information Damia dapat? Apakah maksud negara paling tidak telus dalam pengeluaran wang? Money supply printing kah?

Ehm, ya, mungkin jua rakyat di seluruh dunia ini patut bangun menentang semua kerajaan mereka, terllau banyak pembohongan demi pembohongan yang dilakukan. Audit negara pun for sure tak berani mahu melaporkan kewangan sebenar negara mereka.

Aduhai dunia.

Nur said...

Huda,

1- alhamdulillah, the rains can never stop the people to be involved politically.

2- Yes we can, unfortunately, our capitals are too small, and FDI doesnt really mean the money only, it also represents the human capitals transfer, as well as technology transfers. Chinese have the most abundant capitals to be invested, but as we know, some monies are not invested properly.

3
as always, as always Huda, people are always irrational. heheheh