Tuesday 10 November 2009

PENGEMIS DAN DOSA NEGARA

Salaams,

Bismillahir-Rahman nir-Rahim,

Buat kamu yang dimuliakan, moga Redha Allah swt itu menjadi milik kamu hari ini.

Ini saya copet dari Blog Liputan 6, ah, mahu menulis tajuk ini dengan baik belum mampu lagi. Topic ini sangat dekat dengan hati saya. Bahkan, melebihi dari segala-galanya.

Menurut Ketua MUI Sumenep KH Syafraji mengemis akan menjadikan diri hina dan merugikan orang lain. “Islam sudah secara tegas melarang kegiatan mengemis karena termasuk bermalas-malasan,” paparnya.

Ini fatwa yang dikeluarkan oleh negara jiran kita (malas bangat kamu ini Nur, mahu meng'google' fatwa mengemis di Malaysia?). Tapi ini bukan soalnya, yang mahu saya bicarakan ialah tentang dosa negara.

Selama kesejahteraan tak bisa diwujudkan negara, akan selalu ada pengemis. Kesejahteraan itu luas maknanya, mencakupi segala-galanya, tapi paling utama adalah keperluan jasmani. Nah, ini peranannya kerajaan yang ditubuhkan. Bukan semata-mata untuk menjadikan bangsa kita sebagai bangsa terhormat, termulia dan termaju di dunia, bahkan harus memperhatikan tentang perut rakyatnya dahulu.

Bagaimana mahu membina negara, walhal kemiskinan adalah musuh utama? Dosa kerajaan kepada rakyat itu adalah dengan tidak memberikan dan menyediakan peluang-peluang pekerjaaan. Yang hanya pemimpin-pemimpin zalim itu kira, kekayaan negara harus menjadi kekayan peribadi. Kemiskinan itu, adalah masalah paling utama perlu diselesaikan. Bukan pertelingkahan antara parti, bukan persengketaan antara mazhab, bahkan bukan pula tentang ketidakcukupan masjid dan surau2! Ah pembaca yang dimuliakan, negara kita itu, kaya bangat! Tetapi, ada yang menerima pingat darjah kebesaran negara, ada pula yang menadah tangan mengemis seringgit dua? Sungguh ngga masuk akal sekali negara ku ini.

Mengapa Islam sangat memperhatikan tentang kepentingan memberi makan? Kerana itu adalah keperluan nombor wahid. Kerana kepala bisa bengong jikalau perut mu kosong. Saya berani jamin, pembaca-pembaca sekalian ini tidak pernah mengalami kelaparan,bahkan ngga pernah menjiwai istilah kebuluran. Bahkan dalam Al-Quran itu, banyak sekali ayat-ayat yang menganjurkan memberi makan.

Cukuplah ayat Tuhan Yang Maha Mulia ini menjadi peringatan:

“Tahukah kamu orang yang mendustakan agama? Itulah orang yang menghardik anak Yatim, dan tidak mengajurkan memberi makan orang MISKIN" (QS 107:7).

Dan ini adalah rintihan para penghuni neraka:

“Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)? Mereka menjawab: “Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan shalat, dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin." ( Al-Mudatsir ayat 42-44).

Masih ada esok hari untuk kita bersedekah bukan? :) Tapi di Durham ini, siapa pula muslim yang miskin?

Salam Sayang.

No comments: