Saturday 22 October 2011

The Science of Heart-Jantung –Part 6

Salams,

This is , for me, the best entry written by Huda about the heart. Imagine, my friends, our hearts produce energy! This discovery really blows me apart.

If I have time today, I will write about this again. Otherwise, I leave you with these readings; may it benefited you in many ways. Please pray for me: the best things that I could ever received are your du'as.

May Allah swt bless you, in this dunya and certainly in akhirah.


Love,
Nur


__________________________________________

The Science of Heart-Jantung –Part 6

Para scientist sebelum ini menganggap otak(kepala) berkomunikasi dengan jantung adalah secara komunikasi sehala iaitu melalui arahan yang dikeluarkan oleh otak. Namun kajian terbaru menunjukkan komunikasi antara ‘kepala’ dan jantung adalah dinamik, iaitu dua hala dengan kedua-duanya saling mempengaruhi. Kajian terkini mendapati terdapat 4 jenis komunikasi antara ‘kepala’ dan jantung. Iaitu melalui
a

1. System saraf utama (Central nervous system)

2. Biochemical (Hormone dan neurotransmitter)

3. Biophysical (denyutan jantung)

4. Energetic communication (kawasan Electromagnetic d

isekeliling tubuh yang terbentuk dari ritma jantung tertentu).

Dua yang terakhir ini ada kaitan dengan post sebelum ini di mana jantung berdenyut pada ritma yang berbeza. Apa yang mengujakan pada kajian ini didapati pada keadaan denyutan jantung yang harmonic, akan meningkatkan komunikasi antara kepala dan jantung. Lebih mengujakan lagi, jika keadaan harmonic ini dipertingkatan ia mempengaruhi pemikiran kognitif seseorang iaitu keupayaan mental memproses seperti; bertindak balas, mengingat, membuat keputusan dan menyelesaikan masaalah (problem solving).

Kajian yang menakjubkan ini juga mendapati hasil dari denyutan jantung mewujudkan tenaga; iaitu kawasan electromagnetic di sekitar tubuh manusia. Allahu akbar. Keelectrikan jantung ini didapati adalah lebih powerful dari aktiviti electric ‘kepala’ iaitu sebanyak 60 kali ganda amplitude (gelombng yang lebih besar) dan kawasan magnetic yang dihasilkan juga adalah 5000 kali ganda berbanding otak ‘kepala’. SubhanAllah, jika kita kadang-kadang boleh membaca fikiran seseorang contohnya jika ada orang membelek2 coklat di supermarket dengan selambanya kita dpat membaca fikirannya yang dia hendak membeli coklat (eheh contoh la) maka bayangkan dengan 5000 kali ganda.. haiisshhh.

kawasan medan elektromagnetic di sekeliling kita yang terhasil dari variasi ritma jantung

Data kajian ini juga mendapati terdapat interaksi antara hati seseorang manusia dengan ‘kepala’ manusia yang lain berdasarkan kajian synergy antara tenaga electromagnetic manusia dan ‘kepala’. Jadi ini menjawab persoalan bagaimana dua orang dari benua yang berbeza boleh berinteraksi tanpa menggunakan telifon.

Pada denyutan jantung yang sama dengan frekuensi otak kepala, keduanya akan bersinergy - lihat peak graf keduanya pada 2 graf sebelah kanan. Allahu akbar!

Oleh itu, dengan beribadah kepada Allah, hati (jantung) menjadi tenang mampu menghasilkan denyutan yang coherent yang mewujudan tenaga electomagnetic yang positive di sekeliling kita yang mampu mempengaruhi orang-orang di sekeliling kita atau mungkin satu perumahan kawasan kita. Allah knows best.

Adakah semua ini Nampak mudah? Sebenarnya tidak juga, kemampuan seseorang untuk menerima tenaga dari seseorang yang lain juga bergantung kepada kekuatan electromagnetic fieldnya dan juga keadaan otaknya untuk bersinergy dengan kod2 tersebut dan memahaminya. Dengan kata lain, keadaan penerima juga mestilah dalam keadaan yang coherent dan harmonic.

Jadi renung-renungkan... mari kita practise untuk mempunyai hati yang bersih, bercahaya kerana.. hati yang bercahaya menunjukkan hati itu hidup (Sound heart). Pentingnya untuk memiliki hati yang hidup (Qalbu’n saleemm) ini dinyatakan dalam Al-Quran:

on the day of Judgment the whole of mankind will be in loss “except he who brings to Allah a sound heart (Al-Qalb As-Saleem) (Ashuara ayat 88-89).

P/s: ini bukan interpretasi ayat di atas – sound heart bagi saya adalah hati yang hidup berinteraksi dengan makhluk lain: ada bercahaya dan berilmu, Masya allah. Benarlah the heart (jantung) itu berkata-kata dan berinteraksi –

1 comment:

Hikari-san said...

Pardon me for my poor writing and english-malay yang bercampur2. Saya cuba untuk tidak terlalu teknikal (maksudnya menggunakan ayat-ayat ringkas dan bukan perkataan scientific) so hopefully this knowledge will reach some people and they 'll research into this and makes it better.

this writing makes me love Imam Al-ghazali because he tried to reach us about the power of heart by purifying it and 'heart' for him includes 'nafsu'. ihya ulumuddin is about purifying ourself physically and spiritually.

Sambungan dari research ini adalah teknik untuk mengekalkan denyutan jantung yang harmonic melalui teknik meditasi dan pernafasan, dan saya rasa teruja untuk belajar zikir bernafas- hahah that's tasawuf - mahu pegi 'belajr pondok' la lepas ni. ohh dear..
But..in a mean time let's improve our ibadah, solat etc etc..