Wednesday 19 December 2012

ZIKIR ISTIGFAR (2)

Salam,

Bismillah hir Rahman nir Rahim.

Allahhumma Solli A'ala Saidina Muhamad, wa'ala A'ali Saidina Muhamad.

Ini sambungan fadilat zikir.

Allah akan mengampuni dosa kita. Ya, dosa terhadap ibu bapa. Dosa menipu, dosa melihat perkara-perkara yang haram, dosa lidah mengata mengumpat mencaci dan menghina, dan paling banyak, dosa hati, benci marah dan saling berdendam.

Allah.

Kita ni banyak dosa, sahabat yang dimuliakan. Guru saya berkata, tujuan kita hanya untuk memujiNya, dan seorang ustaz berkata, penuhilah siang dan malam mu dengan istigfar.

Keduanya, agar Allah memperbaiki hidup kita, tidak hanya di dunia, di akhirat jua. Diberi guru yang mursyid, di anugerahi teman hidup dan sahabat sejati. Diberi iman yang lebih murni dari emas. Diberi kefahaman bahawa hidup ini enteng sahaja, ianya dibawah genggamanNya, dan Dia, Dia Maha Baik.

Ketiganya, menjadikan akhlak kita baik. Berdepan dengan seribu macam perangai, sangat memerlukan hati yang lapang, menerima segala-galanya. Misalannya, kalau saya masuk kelas, ada 31 pelajar, ada 31 kerenah. Itu tidak termasuk di pentadbiran, di library, di tandas, di kedai, memang sangat memerlukan hati emas.

Anyway, perempuan kedah ni, cantik-cantik kome. Terasa jealous- macam mana nak jadi secantik diorang ni?

Banyak lagi fadilat istigfar ini. Kalian boleh merujuknya di web-web utama, atau buku2 karangan ulama' besar. Peringatan ini untuk saya jua, berbuih nasihat orang, diri sendiri terkapai-kapai.

Sebenarnya saya cuak gila ada orang search nama saya beserta title. Fuh, title saya sangat berat, mau erase tak boleh pula. Well, I really pray that it will be beneficial to you.

Ngantuk gile, tulis ayat pun tak cantik. Nite. Salam.

No comments: